Ata Sporları Federasyonu
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Linkedin
  • İletişim

Türk Güreşinde Kispet, Kispet Ustalığı ve Kispet Üzerine İnanışlar

Türk Güreşinde Kispet, Kispet Ustalığı ve Kispet Üzerine İnanışlar
Paylaş:
Küreselleşen dünyada, baskın kültürlerin diğer kültürleri asimile etmesi, dünya çapında yok olmaya yüz tutmuş kültürlerin tekrar canlandırılması için uluslararası koruma programlarının geliştirilmesine sebep olmuştur. 17 Ekim 2003 tarihinde imzalanan ve Türkiye’nin de 2006 yılında taraf olduğu Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi, ülkeler için kültür sorununu uluslararası bir sorumluluk alanı haline getirmiştir. Bundan sonra, bahsettiğimiz şekliyle yerel kültürel ürünleri dünyaya tanıtmak adına Türkiye’den sema gösterileri, âşıklık geleneği gibi kültürel değerlerimizin yanında 2010 yılında Kırkpınar Yağlı Pehlivan Güreşleri de UNESCO’nun “Dünya Kültür Mirası” listesine alınmıştır.

Yağlı güreşlerin Türk spor ve eğlence kültüründe çok mühim bir mevkii bulunmaktadır. Bu mevkii sadece sporun teknikleriyle değil güreşin elementleri diyebileceğimiz kispet, yağ, cazgır, davulcu-zurnacı vb. ile dolmuştur. Özellikle pehlivanın yarısı diye tanımlanan kispet yağlı güreşin olmazsa olmazıdır. Özel bir isçilik isteyen kispet, her deri ustasının yapabileceği bir iş değildir. Yağlı güreşin kökeninde bulunan İslami unsurlar tasarımından, giyimine kadar kispete de tesir etmiştir. Bu bağlamda çalışmamızda kispet, kispet üzerine inanışlar ve kispet ustalığı ele alınmıştır.
 
Dervişoğlu, M. (2018). Türk Güreşinde Kispet, Kispet Ustalığı Ve Kispet Üzerine İnanışlar. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 8 (16), 204-222. DOI: 10.33207/trkede.493574

Tam metin için tıklayınız.